szeptember 2024
hKscpsv
26
27
28
Botanica Tinctoria című, szeptember 3-án nyíló kiállításunk előkészületeihez hirdetünk egy közösségi virágfűzést. Csatlakozz hozzánk és légy te is megalkotója a "fordított rét" névre keresztelt installációnak!
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Az Ars Sacra keretében a két világháború közti időszak gazdasági- és közéletének kiemelkedő, a „Goli” világhírnevét megalkotó személyét ismerhetik meg. Nem csupán a zseniális, de néha rideg pénzembert, hanem a gondokkal küzdő családapát és férjet,
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
szeptember 2024
hKscpsv
26
27
28
Közösségi virágfűzés - "Fordított rét"
2024. augusztus 28.
16:00
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Goldberger Leó élete – Előadás, beszélgetés Guba Ildikó szerzővel az Ars Sacra FEsztivál keretében
2024. szeptember 15.
10:15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
Szómagyarázat

SZÓMAGYARÁZAT / GLOSSARY

dúcnyomás – Az egyik legősibb kézi textilmintázási technika, ahol a kelmére fából vagy fémből készített nyomódúc segítségével nyomnak mintát. A nyomódúcból azok a részek emelkednek ki, melyek a mintát adják. Külön-külön mintázó formát alkalmaznak bonyolult vagy többszínű minták létrehozásához minta elemenként és színenként egyaránt.

  • block printing – One of the oldest handmade fabric printing techniques where a pattern is printed onto fabric using a wooden or metal printing block. The parts that make up the pattern emerge from the printing block. Separate patterning blocks are used both per pattern element and per colour to create intricate or multi-coloured designs.

——–

ecoprint, ökoprint – Természetes textilmintázási technika, ahol a növényi részek – levelek, szirmok és virágok lenyomatát közvetlenül bele gőzölik a szövetbe. Különböző pácolási technikákkal eltérő szín- és művészi hatásokat érhetnek el.

  • ecoprint – A natural textile printing technique, where the imprint of plant parts – leaves, petals and flowers – are steamed directly into the fabric. Different mordanting techniques can achieve different colour and artistic effects.

——–

fosszilis  – Az ipari textilfestésben gyakran kőolaj-alapú, azaz fosszilis festékeket alkalmaznak. Ezek elpusztult állati és növényi maradványokból, évmilliók alatt keletkezett anyagok, amelyek nem újulnak meg.

  • fossil – Industrial textile dyeing often uses petroleum-based, i.e. fossil dyes. These are substances formed over millions of years from dead animal and plant remains that are not renewable.

——–

ikat – Egy Délkelet-Ázsiából származó festési technika. A mintaképzés már a szövést megelőzően a fonalon történik. A technika alkalmazható a lánc- vagy a vetülékfonalon, illetve dupla-ikat esetében mindkettőn. A kisebb-nagyobb fonal kötegeket vagy szálakat szorosan megkötözve elszorítják vagy kitakarják, így ezeken a területeken nem festődik meg a fonal és megőrzi eredeti színét. A kötözések áthelyezésével és rétegezésével aprólékos mintázatú, színes, geometrikus minta rajzolódik ki a beszövést követően.

  • ikat – A dyeinging technique originating in Southeast Asia. The pattern is created on the yarn before weaving. The technique can be applied to warp or weft yarns, or both in the case of double-ikats. Smaller or larger bundles of yarn or threads are tightly bound and tied or covered so that the yarn does not take the dye in these areas and retains its original colour. By shifting and layering the ties, an intricate, colourful, geometric pattern emerges after weaving.

——–

indigó csáva – Az indigó egy különleges növényi festék, amely feldolgozatlan állapotában nem oldódik vízben, ezért egy ún. csávát kell létrehozni a textília színezéshez. Ez egy olyan oldat, amely redukáló (oxigén-kivonó) és lúgos vegyületekből tevődik össze, ebbe mártják a kelmét, ami ezt követően a csávából kiemelve a levegőn oxidálódik és csak ekkor tárul elénk az áhított kék szín.

  • indigo vat – Indigo is a unique natural dye that is insoluble in water when unprocessed, so a so-called ‘vat’ must be created to dye the fabric. This is a solution of reducing (oxygen-removing) and alkaline compounds into which the fabric is dipped, which is then oxidised in air when it is taken out of the vat, and only then does the desired blue colour emerge.

——–

jacquard szövet– A szöveten látható bonyolult vagy összetett minta a szövés során jön létre. A szálak keresztezésének ritmikája alkotja a mintát, nem pedig egy utólagos felületetkezelés, mint a nyomott anyagok esetében.

  • jacquard fabric– An intricate or complex pattern on a fabric created during the weaving process. The pattern is formed by the rhythm of the intersection of the fibres, rather than a subsequent surface treatment as in the case of printed fabrics.

——–

kézi nemezelés – Ősi kézműves technika, amely során állati eredetű szőrt vagy gyapjút forró vízzel és lúggal (szappannal) kézi erővel (gyúrással) összetömörítenek. Az így keletkezett nemszőtt textil vastag és erős. A nemezelési eljárás közben akár kész, varrás nélküli tárgyakat is formázhatnak.

  • hand felting – An ancient craft technique in which animal hair or wool is compressed by hand (kneading) with hot water and lye (soap). The resulting non-woven fabric is thick and strong. During the felting process, finished objects can be formed without sewing.

——–

lyukkártyás szövés – A szövés mintavezérlésének automatizálását követően a mintázás lyukkártya, mint adatbeviteli eszköz segítségével történik. A kártyával határozzák meg a láncfonalak emelési sorrendjét. Nyüstös és jacquard szövőgépek esetén is alkalmazzák.

  • punch card weaving – After the automation of the pattern control of weaving, the pattern is created using a punch card as the data input device. The card is used to determine the lifting sequence of the warp threads. It is also used on shaft and jacquard weaving machines.

——–

micélium – A micélium a gombák vegetatív struktúrája, amely a tápanyagfelvételért felelős. Hifák, azaz gombafonalak alkotta hálózat, ami lehet a föld alatt, fákon vagy más szerves anyagokban, attól függően, hogy honnan táplálkozik az adott gombafaj.

  • mycelium – The mycelium is the vegetative structure in fungi responsible for nutrient uptake. It is a network of hyphae, or fungal filaments, which may be underground, on trees or in other organic matter, depending on where the fungal species feed.

——–

mikrobiális festék – A kísérleti fázisban lévő mikrobiális festési eljárás esetében a szín készítése baktériumok segítségével történik. Nem konkrétan a baktérium kerül a textilre, hanem már egy abból létrehozott pigment. A szín megalkotásának lépései az alábbiak: 1. baktériumok kiválasztása (például az adott anyagon való tesztelése), 2. baktériumok tenyésztése (a baktériumok tenyésztésének pontos megértése), 3. fermentáció (nagyobb léptékben való színalkotás), 4. a pigment összegyűjtése, 5. a szín alkalmazása a kelmén.

  • microbial dye –  Microbial dyeingI is in the experimental phase, here the colour is made with the aid of bacteria. It is not the bacteria itself that is applied to the textile, but a pigment already created from it. The steps in creating the colour are: 1. selection of bacteria (e.g. testing on the fabric), 2. culturing of bacteria (understanding exactly how the bacteria are cultured), 3. fermentation (creating the colour on a larger scale), 4. collection of the pigment, 5. application of the colour to the fabric.

——–

quilt– Hagyományosan olyan takaró, aminek a színoldala sok kis darab textíliából, meghatározott geometrikus elrendezésben van összevarrva. A szín oldalt, a hátlapot és a közéjük tett töltelék anyagot díszítő jellegű steppelés fogja össze.

  • quilt – Traditionally, a blanket with a right side made of many small pieces of fabric sewn together in a defined geometric arrangement. The right side, the backing and the filling fabric between them are held together by a decorative topstitch.

——–

shibori (kifedéses mintaképzés) – Hagyományos japán, kifedésen alapuló textilmintázási technikák gyűjtőneve. Közös jellemzőjük, hogy a festék útját részben meggátolják csomózással, elszorítással, öltésekkel és/vagy taszító formák használatával. A festék nem járja át a kelme ezen részeit, és megőrzi eredeti színét, így képződnek az összetett, gyakran ritmikus mintázatok.

  • shibori – (resist pattern making) – A collective name for traditional Japanese textile patterning techniques based on the principle of resist. What they have in common is that the path of the dye flow is partially blocked by knotting, tying, stitching and/or the use of resist shapes. The dye does not pass through these parts of the fabric and thus it retains its original colour, hence the complex, often rhythmic patterns.

——–

slow stiching – Új keletű kifejezés a kézimunka területén. Elmélyült, lassú öltögetés, egyfajta meditatív elfoglaltság, ahol az egymás után sorakozó parányi kézi öltések képzésével díszítik, foltozzák vagy javítják a kelmét.

  • slow-stitching – A recent term in the field of needlework. It is an immersive, slow sewing, a kind of meditative activity where tiny hand stitches in succession are used  to decorate, mend or repair fabric.

——–

szintetikus – A szintetikus színezékeket olyan vegyi összetevők széles csoportja alkotja, amelyeket kémiai úton állítottak elő, hogy élénk, stabil színeket kapjanak.. Ezek sok esetben rákkeltő anyagokat tartalmazhatnak, és szem-, bőr- és tüdő-irritáló hatásúak lehetnek.

  • synthetic – Synthetic dyes are a broad group of chemical ingredients that have been artificially engineered to produce bright, stable colours They can often contain carcinogens and can be irritating to the eyes, skin and lungs.

——–

szitanyomás – A grafika területéről származó nyomdaipari sokszorosító technológia. Lényege, hogy szita keretre feszített, finom szita szöveten át sűrű festéket juttatunk a szövetre a kívánt mintának megfelelően.

  • screen printing – A printing reproduction technology from the graphics industry. It consists of applying a thick paint to a fabric through a fine mesh fabric stretched over a screen frame to produce the desired pattern on the fabric.