december 2024
hKscpsv
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
A Szőnyeg Tervezők Társasága Egyesület szeretettel vár mindenkit adventi vásárán, ahol kortárs magyar textiltervezők designer szőnyegeit, lakástextil termékeit vásárolhatják meg.
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
december 2024
hKscpsv
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
SZETT adventi vásár és workshopok
2024. december 12.
10:00
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
P. Szabó Éva: Óceán

A magyar nyomott és szövött anyagokat gyártó textilgyárakban az 1920-1930-as években elterjedt megoldás volt, hogy tehetséges és nívós takácsmestereket, textiltervezőket hívtak meg a gyár tervezőműhelyébe, egy-két szezonális textilmintakollekció elkészítésének érdekében. Ekként járt el az óbudai Goldberger gyár is, amely már az 1910-es években – fehér hollóként az országban – önálló mintarajzoló műhelyt tartott fent, híres külföldi és magyar mintatervezők részvételével. Ennek ellenére úgy gondolták, hogy a külső tervezők bevonása a gyári munkába mindenképpen emeli annak szakmai fényét, új szemléletet és művészi trendet is hoz a hivatalos, követendő divatirányzatokon túl.

Az akkorra már ismert és elismert P. Szabó Éva ezüstkoszorús takácsmestert Goldbergerék több alkalommal is meghívták a gyárukba. P. Szabó Éva mind szövött, mind nyomott anyag tervezésben komoly szakmai sikereket ért el, önálló műhelyét és bemutató műtermét 1931-ben a belvárosi Bálvány utcában nyitotta meg. Bár e műhelyében is szövött, illetve nyomott kisebb textileket, minthogy a textilfestés nagyobb helyigényt és eszközkészletet kívánt, a fiatal művész örömmel fogadta a híres Goldberger Leó gyártulajdonos meghívását.

Az 1938-1939-es évek igen termékenyen teltek P. Szabó Éva életében. Számos mintás nyomott anyag került ki a kezei alól, amelyeket ekkor már a Goldberger gyárban nyomtatott le. 1938-ban norvég megrendelésre, de a Goldberger nyomóműhelyében készítette el az ÓCEÁN fantázianevet viselő textilt. Az ÓCEÁN és a különböző országok hajóit bemutató OSLÓ, másnéven HAJÓ nevű nyomott szövet lakástextilként, elsősorban függönyként, továbbá bútorszövetként került forgalomba. A fotókon szereplő ÓCEÁN – a művésznő többi tervéhez hasonlóan – több színállásban készült. Igazodva a ’30-as években divatos mintahullámokhoz, bordó-barna (pontosabban: égetett sziéna, a barna egy speciális fajtája) alapon tört fehér színű, valamint ennek ellenállásaként, fehér alapon sötét mintákkal készültek el a minta színvariánsai. Ezek elegánsabb, ünnepibb hangulatot kölcsönöznek az egyébként igen könnyű és finom kelmének. A Goldberger Textilipari Gyűjtemény az ÓCEÁN mintából egy világoskék alapon bordó, valamint egy barna árnyalatú darabot mutat most be. A világoskék, párizsikék nemcsak Párizs divatszíneit, hanem az ekkor virágkorát élő Goldberger-Bemberg Parisette műselyem kreációinak színvilágát is megjeleníti.

P. Szabó Éva minden mintáját alapos kutatómunka és vázlatok sorozata előzte meg, miként ez az Óceán mintával is történt. Nézzünk hát egy kicsit a különleges tengeri lényeket megörökítő minták mögé!

A mélytengerek világának elérhetetlen kincsei, a gasztronómiai luxus ínyencségek bemutatása nemcsak az egzotikummal kapcsolódtak össze. Már a Kr. e. 1. században a fényűzés és a gazdagság státuszjelző szimbólumai voltak, miként azt egy nápolyi sötét hátterű, színes mozaik is prezentálja. A fekete alapon világos színű (fehér, halvány sárga és szürke árnyalatokból készült) élethű padlómozaik Pompejben, a Faun Házában foglalt helyet, és a ház tulajdonosainak gazdagságának hirdetése mellett, alapvetően dekórumként, a ház díszítéseként funkcionált. Az ókor után, ezek a kagylók, nautilusok (hajós polip), rákok és héjas tengeri állatok a középkorban a titokzatos kunst und wunderkammer (mű- és csodakamrák) egzotikus gyűjteményében kaptak helyet, immár preparált formában. Vizuálisan a kézzel festett kódexillusztrációkon, vagy falfreskók díszítőelemeként tűntek fel. Majd a minták többszöri újjáélesztése után a 19. század utolsó évtizedeiben, a William Morris által életre hívott középkori művészet jegyében a lakástextileken és a bútorszöveteken jelent meg.

Az ún. chintz szövet, természetes alapanyagú, len-pamutvászon, amelyre nyomódúcokkal vitték fel a színes mintákat. Az eredetileg Indiából származó textil – sűrű virágmintával, növényi ornamentikával, jellemzően világos alapszínre készült, – amely dizájnt a 18. században kezdték átvenni Európában. A chintzek (csintzek) az 1920-1930-as években újabb virágkorukat élték, példának okán P. Szabó Éva ÓCEÁN szövetén.

Orosz Diána, művészettörténész-muzeológus

Fotók: Sárospataki Györgyi, Orosz Diána